In co-creatie met scholen voor gewoon en buitengewoon onderwijs, inclusief onderwijs mogelijk maken voor ELK kind. Het ondersteuningsmodel is een verdere uitrol van het M-decreet.
Leerkrachten krijgen steeds meer te maken met leerlingen die op diverse wijze ontwikkelen en leren. Het is niet altijd duidelijk wat de beste aanpak is voor moeilijkheden die zich voor doen op school. Soms komt men met een goede aanpak op school en verhoogde zorg niet tot een bevredigend resultaat.
Het Ondersteuningsnetwerk Noord-Brabant wil inzetten op het versterken van de scholen voor gewoon onderwijs zodat beter tegemoet kan gekomen worden aan de specifieke onderwijsbehoefte van de lerende.
Ondersteuningsdenken is diversiteitsdenken waarbij we steeds vertrekken vanuit de belangrijke vragen:
Samen met leerkrachtenteams gaan we aan de slag met deze vragen en dit op een doelgerichte en handelingsgerichte wijze. We stappen in een WIJ-verhaal waarbij gelijkgerichtheid en afstemming op de leervraag van de leerkracht/school centraal staat.
De ondersteuning kan zowel schoolteam-, leerkracht- als leerlinggericht zijn. We gaan hierbij activerend ondersteunen waarbij de leervraag van de leerkracht of school het startpunt vormt.
De duur van een traject is flexibel, steeds op maat en vertrekkende vanuit de leervraag van de leerkracht of de school. Het traject wordt stopgezet op het moment dat de leerkracht zelfstandig verder kan met de aangeboden ondersteuning.
Naast het organiseren van ondersteuningen zetten wij ook in op het professionaliseren van de ondersteuners zodat schoolteams, leerkrachten en leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften maximale kansen krijgen om zich te ontplooien. We beogen hierbij steeds het effect tot op de klasvloer en het verhogen van de leerwinst.
De volgende pijlers maken de werkingsprincipes van het ondersteuningsmodel concreet.
Bron: tekst – Visie op ondersteuning (groeidocument KathOndVl)
Gewone en buitengewone scholen brengen op gelijkwaardige basis en in co-creatie de expertise samen om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften (SOB) en de leraren(teams) die met deze leerlingen werken, te ondersteunen.
Het ondersteuningsmodel werkt vraaggestuurd.
We zetten de ondersteuningstijd flexibel in afhankelijk van de noden. Extra aandacht gaat uit naar leerkracht- en teamgerichte ondersteuning.
De ondersteuningstijd bundelen zodat er geen versnippering van opdrachten gebeurt.
De ondersteuning is voelbaar, heeft effect tot op de klasvloer of de schoolomgeving (speelplaats).
Eigenaarschap en regie van een leerlingenbegeleiding blijft bij de school.
Het CLB beslist of een leerling recht heeft op ondersteuning.
Verbreden van de expertise en de ondersteuner als generalist.